Android Marketاندروید مارکت اندروید مارکت
اندروید مارکت > اخبار > سود شرکت سونی از پلی استیشن و زیان اسمارت فون

سود شرکت سونی از پلی استیشن و زیان اسمارت فون

سود شرکت سونی از پلی استیشن و زیان اسمارت فون
  • تاریخ
  • دسته‌بندی اخبار
  • نویسنده amirhosein
  • بازدیدها 10 113


کمپانی سونی در روز پنج‌شنبه 30 جولای 2015 (8 مرداد 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه دوم سال 2015 - منطبق بر سه ماهه نخست سال مالی این شرکت پایان یافته در 30 ژوئن 2015 - منتشر کرد.

طبق این گزارش فروش و درآمد عملیاتی Sales and Operating Revenue سونی در این مدت 14.8 میلیارد دلار بوده که نسبت به سه ماهه دوم سال 2014 تنها 0.1 درصد افت داشته است. هم‌چنین درآمد خالص عملیاتی سونی Operating Income در فصل اخیر 794 میلیون دلار اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 38.8 درصد افزایش داشته است. سود خالص نیز به 676 میلیون دلار (معادل 82.4 میلیارد ین ژاپن) رسید که نسبت به سود خالص این شرکت در مدت مشابه سال گذشته ( 221میلیون دلار معادل 26.8 میلیارد ین ژاپن) با 207 درصد رشد همراه بوده و به بیان دیگر بیش از سه برابر شده است. این در حالی‌ست که تحلیل‌گرانی که در نظرسنجی Nikkei (از شاخص‌های بازار سهام توکیو) شرکت کرده بودند، سود شرکت سونی را در 50.5 میلیارد ین ژاپن (حدود 407 میلیون دلار) تخمین زده بودند. به گفته سونی، عمده این سود حاصل بخش‌های بازی‌ها و سنسور‌های تصویر‌برداری است.


علی‌رغم سودآوری بخش‌های مذکور در فصل اخیر، بخش "موبایل و ارتباطات" شرکت سونی - که فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت را بر عهده دارد - موفق عمل نکرده و با کسب درآمد 2 2.299 میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.3 درصد افت داشته است به طوریکه زیان عملیاتی در این بخش 188 میلیون دلار گزارش شده است. مشکلات سونی در بخش "موبایل و ارتباطات" در سه ماهه اخیر باعث شد تا درآمد 2.4 میلیارد دلاری سونی از رهگذر کسب‌و‌کار PlayStation نیز خنثی شود.
که البته سونی مشکلات موجود در بخش موبایل را تأیید کرده و آن را نتیجه مستقیم «کاهش چشمگیر فروش اسمارت‌فون‌ها» می‌داند. این امر نیز به تصمیم کازو هیرای (Kazuo Hirai)، مدیر عامل سونی، مبنی بر گسترش ندادن کسب‌وکار اسمارت‌فون‌ها نسبت داده شده است. ولی برخلاف نتایج ضعیف در این بخش، عملکرد بخش بازی‌های سونی با فروش فوق العاده PlayStation 4 بهبود قابل توجهی داشت.

سونی چالش‌های پیش‌رو در بخش موبایل را پذیرفته و با اشاره به اینکه بازار اسمارت‌فون‌ها بسیار رقابتی و پر از نوسان است اعلام کرده که قصد دارد از ریسک‌های بی‌مورد در این بازار اجتناب کرده و با این کار سودآوری خود را تضمین کند. سونی حتی به گزینه فروش بخش موبایل نیز نیم‌نگاهی دارد، اما باتوجه به اشاره ضمنی هیروکی توتوکی، مدیر بخش موبایل و ارتباطات سونی، به بازگرداندن سودآوری به بخش موبایل از ابتدای آوریل 2016، می‌توان حدس زد که واگذار کردن این بخش بعید باشد.


در این میان بخش بازی‌های شرکت سونی عملکرد قابل‌توجهی داشته و درآمد خالص عملیاتی Operating Income این بخش در سه ماهه اخیر بالغ بر 160 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد 350 درصدی است. عمده موفقیت سونی در این بخش مدیون فروش کنسول‌های بازی PlayStation 4 بوده که در فصل اخیر 12.1 درصد رشد داشته است. سونی مدعی است که تاکنون حدود 25 میلیون دستگاه PlayStation 4 را به فروش رسانده و طبق گزارش وال استریت ژورنال PlayStation 4 توانسته در بازار کنسول‌های بازی از رقبای خود مانند Xbox One (محصول مایکروسافت) و Wii U (محصول نینتندو) پیشی بگیرد. البته دیگر عواملی که در موفقیت بخش بازی‌ها مؤثر بوده‌اند عبارتند از: فروش محصولات جانبی - از جمله دستگاه‌های کنترلی و دوربین‌هایی که به کنسول PlayStation 4 وصل می‌شوند - و شبکه PlayStation که به موجب آن کاربران می‌توانند بصورت آنلاین با هم بازی کنند.

همانند بخش بازی‌ها، کسب‌وکار دیوایس‌های سونی - که سنسور‌های تصویربرداری را نیز شامل می‌شود - در سه ماهه اخیر موفق عمل کرده و با فروش و درآمد عملیاتی 1.950 میلیارد دلاری 35.1 درصد رشد داشته است. به علاوه درآمد خالص عملیاتی این بخش نیز با افزایش 163.8 درصدی به 249 میلیون دلار رسید. گفتنی است شرکت‌های مطرحی مانند، سامسونگ و شائومی از مشتری‌های سنسور‌های ساخت سونی هستند. شرکت سونی 1.7 میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید سنسور‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به گفته تحلیل‌گران برای اینکه به نیاز‌های بازار پاسخگو باشد به سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش محتاج خواهد بود.

همچنین فروش و درآمد عملیاتی سونی در بخش Sony Music با افزایش 8.5 درصدی معادل 1.067میلیارد دلار گزارش شده و درآمد خالص عملیاتی این بخش بالغ بر 260 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 172.9درصد افزایش داشته است.

اما برخلاف بخش‌های فوق که با سودآوری همراه بود‌ه‌اند، Sony Pictures ضعیف عمل کرده و متحمل زیان عملیاتی 96 میلیون دلاری شده است. فروش و درآمد عملیاتی این بخش در سه ماهه اخیر 1.406 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.9 درصد کاهش داشته است.

در مجموع سونی بر این باور است که با تمرکز بر بخش‌های بازی‌ها، دیوایس‌ها، فیلم و موسیقی می‌تواند هر ساله میلیارد‌ها دلار سود به دست آورد. این شرکت در فوریه 2015 سود عملیاتی خود را در پایان سال مالی 2017 -- که در مارس سال 2018 به اتمام می‌رسد -- 500 ین ژاپن (حدود 4.2 میلیارد دلار) برآورد کرد.