Android Marketاندروید مارکت اندروید مارکت
اندروید مارکت > اخبار > تاریخچه شرکت Asus

تاریخچه شرکت Asus

تاریخچه شرکت Asus
  • تاریخ
  • دسته‌بندی اخبار
  • نویسنده
  • بازدیدها 10 106
تاریخچه شرکت Asus




شروع داستان

ایسوس شرکت به نسبت جوانی است و تاریخ تولد آن به دوم آوریل 1990 باز می گردد. ایده تاسیس اسوس توسط مهندسان اسبق شرکت ایسر شکل گرفته است و در نهایت افرادی مانند TH Tung ،Ted Hsu ،Wayne Hsieh و MT Liao به عنوان اولین هیئت مدیره و بنیانگذاران ایسوس معرفی شدند. با توجه به حضور 21 ساله در بازارهای جهانی و و اعتبار و جوایز متعدد کسب شده توسط محصولات این شرکت، اسوس یکی از موفقترین شرکت های جهان است. نام شرکت برگرفته از اسب بالدار افسانه ای یونانی به نام Pegasus است. ایسوس موفق ترین شرکت کامپیوتری کشور تایوان است و با میزان فروش 52 میلیون دستگاه در سال تنها شرکت ECS (الایت گروپ) را با 20 میلیون دستگاه در تعقیب خود می بیند. برند ایسوس هم اکنون دهمین مارک تجاری برتر آسیا در حوزه فناوری است. ایسوس چهار کارخانه در کشور تایوان و سه کارخانه در کشورهای چین، مکزیک و جمهوری چک دارد.




محصولات

اولین محصولات ایسوس شامل مادربوردهای بر پایه پردازنده های اینتل می شدند که حاصل امضای قراردادی در سال 2000 با شرکت اینتل بود. البته مدتی بعد AMD نیز دست به کار شد و با توجه به فروش بالای ایسوس در بازارهای جهانی، اقدام به ارائه قرارداد همکاری کرد. البته قرارداد ایسوس و اینتل منفعت بیشتری برای اسوس در برداشت و آنها پس از IBM، دومین شرکتی هستند که اطلاعات پردازنده های آینده اینتل را در اختیار خواهند داشت. نکته جالب توجه، ارائه مادربوردهای مبتنی بر پردازنده های اینتل توسط اسوس، پس از گذشت 6 ماه از عرضه همان محصولات توسط IBM است! محصولات ایسوس در طیف وسیعی تولید می گردند و شامل مادربورد (اینتل و AMD) ، کارت های گرافیک، تجهیزات شبکه، نوت بوک، نت بوک، تبلت، صفحه نمایش، کارت صدا، تجهیزات سرور، UPS و GPS می شوند. تمام محصولات ایسوس در سه سطح برای کاربران عادی، حرفه ای و خاص طراحی و تولید می گردند. محصولات خاص ایسوس بیشتر در بخش کارت گرافیک تولید می گردند که می توان به کارت گرافیک افسانه ای ARES اشاره کرد. هم اکنون کارت های سری MARS II و Direct CU II در رده خاص قرار می گیرند. کارت های گرافیک تولیدی با خنک کننده های اختصاصی Direct CU II و MARS II، از قدرتمندترین و پرفروش ترین کارت های گرافیکی جهان هستند. تجهیزات سرور ایسوس بدون اغراق از بهترین ها درجهان است و این امر توسط اکثر سایت های معتبر و مراکز داده جهان مورد تایید قرار گرفته است. در سال 2005 شرکت ایسوس اولین کارت گرافیکی مجهز به فناوری Physx انویدیا را وارد بازار کرد و پنجره ای جدید برای بازی دوستان گشوده شد.در سال 2006 نیز برای اولین بار نوت بوک های خاص ایسوس به سفارش شرکت اتومبیل سازی لامبورگینی (Lamborghini) با پسوند VX معرفی گردیدند.




این نوت بوک ها در تعداد محدود تولید شدند و قیمت بالایی نسبت به دیگر رقبا داشتند. البته در این سال ایسوس در پروژه Origami شرکت مایکروسافت همکاری کرد تا محصولات UPMC را وارد بازار کند. UPMC جرقه تولید تبلت های امروزی بودند و در سال 2006 بیشتر به سمت اسمارت فون ها کشیده می شدند. پروژه Origami‌ برای ایسوس موفقیت آمیز نبود، اما تجربه گذشته برای تولید تبلت های امروزی بسیار مفید بوده و هم اکنون ایسوس یکی از حرفه ای ترین های بازار تبلت است. محصولات خانواده Eee ساخت ایسوس نیز از بچه معروف های بازار هستند، و جوایز متعددی از جمله " بهترین نت بوک سال" را از موسسه فوربس، مجله PC World و Computer Shopper به دست آورد. محصولات خانواده Eee شامل Box PC برای تولید نت تاپ، Stick برای تولید تجهیزات بی سیم که با تشخیص حرکات دست کاربر، کارکردی مشابه ماوس دارد، Top شامل کامپیوترهای All in one و در نهایت Pad Transformer که تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید 3 است (این محصول در ماهنامه شماره 32 مورد بررسی قرار گرفت). کارخانه مرکزی ایسوس در سال 2007 به سه بخش
Asus ،Pegatron و Unihan Corporation تقسیم گردید. در سال 2008 بخش Pegatron موفق به خرید سهام Unihan Corporation از ایسوس گردید و به نوعی یک انتقال فامیلی انجام شد! ایسوس در همین سال، فعالیت خود روی تجهیزات با سیستم عامل اندروید را به صورت یک پروژه منبع باز (Open Source) آغاز کرد. لازم به ذکر است که شرکت ابسوس سالانه تعداد 2 میلیون مادربورد و 150 هزار نوت بوک روانه بازارهای جهانی می کند. یکی از دلایل موفقیت ابسوس، توزیع گسترده و مناسب در سطح جهانی است، به طوری که همیشه محصولات ایسوس به راحتی در دسترس هستند. مادربورد Crosshair VI Formula ایسوس به عنوان مادربورد تیم FX شرکت AMD جهت ثبت رکورد جهانی فرکانس پردازنده، مورد استفاده قرار گرفت و موفق به ثبت رکورد در کتاب گینس گردید.




در بخش نرم افزاری طراحی و پیاده سازی رابط گرافیکی UEFI به جای رابط BIOS یکی از مهمترین طرح های نرم افزاری جهان برای مادربوردها است. رابط UEFI اجازه تغییر در تنظیمات سخت افزاری پیش از راه اندازی سیستم عامل را به صورت گرافیکی و با استفاده از ماوس فراهم می کند. Republic Of Gamers در سال 2006 توسط ایسوس برای ساخت محصولات مختص گیمرها آغاز به کار کرد و خط تولید جدیدی برای این خانواده ایجاد شد. همچنین نشان مخصوصی برای مارک تجاری ROG طراحی و روی محصولات این خانواده نصب گردید. محصولات این خانواده از جدیدترین فناوری های ساخت بهره می گیرند.




مدیریت و پرسنل

Jonney Shih به عنوان مدیر عامل و Jerry Shen به عنوان CEO وظیفه مدیریت و کنترل محصولات ایسوس را عهده دار هستند. ایسوس در مجموع 7 کارخانه خود در سطح جهان، تعداد 113،324 نفر پرسنل دارد که این موضوع توانایی و گستردگی این شرکت را در جهان نشان می دهد (این آمار در سال 2009 ارائه گردیده است).



وضعیت اقتصادی

درآمد سالانه ایسوس 18.5 میلیارد دلار و سود خالص نیز رقمی معادل 337 میلیون دلار است. این ارقام با توجه به حضور گسترده ایسوس در بازارهای جهانی و ارائه طیف وسیعی از محصولات الکترونیکی، کمتر از میزان مورد انتظار می باشد. همچنین سهام شرکت ایسوس در تالارهای بورس تایوان و لندن عرضه می شود.



شرکای تجاری و نمایندگان ایران

ایسوس با توجه به طیف وسیع محصولات تولیدی با شرکت های بزرگ و کوچک زیادی در ارتباط است که شامل فاکسکان، اینتل، AMD و انویدیا است. محصولات ایسوس نیز توسط شرکت های سازگار، ویستا پخش، امرتات، مادیران و پارس ارتباط (تجهیزات شبکه) در ایران عرضه می گردد.