Android Marketاندروید مارکت اندروید مارکت
اندروید مارکت > اخبار > امکانات و ویژگی‌های جدید ویندوز 10 و اخبار پیرامون آن

امکانات و ویژگی‌های جدید ویندوز 10 و اخبار پیرامون آن

امکانات و ویژگی‌های جدید ویندوز 10 و اخبار پیرامون آن
  • تاریخ
  • دسته‌بندی اخبار
  • نویسنده admin
  • بازدیدها 9 965


مایکروسافت گویا بعد از تجربه نه چندان خوشایند ویندوز 8 اکنون با قدرت وارد صحنه می‌شود. ویندوز 10 از هم اکنون ویژگی های خوب خود را به رخ می‌کشد و توجه بسیاری از محافل و رسانه‌های فناوری را به خود جلب کرده است. در این مقاله چندین مورد از امکانات و ویژگی‌های جدید ویندوز 10 را معرفی می‌کنیم. با اندروید مارکت همراه باشید.

همانطور که می‌دانید مایکروسافت سنت‌شکنی کرده و با جهشی 2 پله‌ای ویندوز جدید را Windows 10 نامیده است. به نظر می‌رسد مایکروسافت به هدف چندین و چندساله خود بسیار نزدیک شده و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور سیستم‌عاملی با قابلیت نصب بر روی دستگاه‌های مختلف را رونمایی کند. در جلسه‌ی یادشده تنها به نکاتی کوتاه و مختصر از ویژگی‌های جدید ویندوز آینده اشاره‌شده و صرفاً هدف از بیان آن‌ها نیز آشنایی شرکای سخت‌افزاری مایکروسافت برای دیدن راه ویندوز در آینده بوده است. ما در ادامه به 10 ویژگی جدید در ویندوز 10 اشاره خواهیم کرد.

منوی استارت جدید در ویندوز 10:
مایکروسافت بعد از بازخورد منفی از حذف منوی استارت در ویندوز 8، تصمیم به انتشار به‌روزرسانی جدیدی بانام 8.1 کرد که در آن دکمه‌ی استارت به‌جای خود بازگشت. ولی اکنون به نظر می‌رسد در ویندوز 10 منوی استارت شاهد تغییراتی از قبیل باز شدن منو به‌صورت سنتی باقابلیت پین کردن نرم‌افزارهایی مختلف حتی نرم‌افزارهایی که برای نسخه‌ی دسکتاپ طراحی نشده‌اند اشاره کرد.



همه‌چیز در قالب پنجره:
به نظر می‌رسد مایکروسافت در نسخه‌ی آتی ویندوز امکان اجرای نرم‌افزارهایی که با رابط کاربری لمسی سازگار هستند را نیز به محیط دسکتاپ بیاورد. در کنار این ویژگی اضافه شدن یا به‌نوعی بازگشت دکمه‌های بستن و کوچک کردن در گوشه‌ی پنجره‌های نرم‌افزارها می‌توان اشاره کرد.


چندین دستکتاپ یا همان صفحه‌ی کار در ویندوز 10:
امکان دارد صفحه‌ی اصلی کار شما در ویندوز بسیار شلوغ باشد و یا چندین نفر از یک سیستم استفاده نمایید و هر شخص خواهان قرار دادن نرم‌افزارهای دلخواه بر روی دسکتاپ باشد.در ویندوز 10 امکان استفاده از چندین دسکتاپ و قابلیت سوئیچ بین آن‌ها فراهم گردیده است.

جست‌وجوی سریع‌تر:
مایکروسافت قصد دارد File Explorer ویندوز 10 را به‌نوعی هوشمند سازد تا پوشه‌هایی که شما بیشتر به آن‌ها سر می‌زنید را به خاطر سپرده تا در صورت جستجوی فایلی ، پوشه‌های پربازدید را در رأس جستجو قرار دهد.با این کار احتمال سریع‌تر پیدا شدن فایل نیز افزایش خواهد یافت.

اضافه شدن دکمه‌ی کار:
با کلیک بر روی این دکمه که قرار است به ویندوز 10 بیاید، می‌توان به‌سرعت بین نرم‌افزارها و دسکتاپ‌های متفاوت سوئیچ کرد.



کلید ها و میان‌برهای جدید:
یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه‌شده به ویندوز 10 خط فرمان قابل‌برنامه‌ریزی است که فرد می‌تواند با برنامه‌ریزی آن به‌صورت شخصی یک میانبر برای اجرای هر فرمانی استفاده نماید.

File Explorer جدید:
در نسخه‌ی آتی ویندوز شاهد File Explorer جدید خواهیم بود که بر روی آن دکمه‌ی خانه باقابلیت تعریف هر صفحه‌ای اشاره کرد.همچنین دکمه‌هایی بر روی آن به‌منظور سهولت در اشتراک گزاری فایل‌ها و صفحات بدون نیاز به نرم‌افزار خاصی تعبیه‌شده است.


قالب‌بندی بهتر صفحه:
ویندوز جدید این امکان را می‌دهد که به‌صورت هم‌زمان از 4 نرم‌افزار استفاده کنید و تمام آن‌ها را به‌صورت کامل مشاهده نمایید.در این طرح جدید، صفحه به یک مربع تقسیم می‌شود. ویندوز جدید هم‌چنین نرم‌افزارهایی که به‌طور پنهان در حال فعالیت می‌باشند را به کاربر اطلاع می‌دهد و حتی به‌طور هوشمند پیشنهادهایی باکار در حال انجام کاربر برای استفاده از نرم‌افزارها و پر کردن فضای خالی صفحه ارائه می‌کند.

تطبیق با رابط کاربری:
بهترین امکان معرفی‌شده در ویندوز 10 را می‌توان به اینجا محیطی که در آن‌هم استفاده از موس و کیبورد وجود دارد و هم صفحه‌ی لمسی. ویندوز جدید به‌طور خودکار در شرایط وصل و استفاده از موس و کیبورد نرم‌افزارها و محیط را برای استفاده از آن‌ها آماده می‌کند و در صورت استفاده از صفحه‌ی لمسی محیط را با این رابط کاربری تطبیق خواهد داد.

یک فروشگاه برای همه:
انتظار می‌رود در نسخه‌ی آتی یک استور یا فروشگاه برای دریافت نرم‌افزارها وجود داشته باشد که هم‌اکنون نیز این کار شروع‌ شده است.با این ویژگی نرم‌افزارهای طراحی‌شده قابلیت اجرا بر روی‌ گوشی و هم سیستم‌های رومیزی را خواهند داشت.



صدای آغاز به کار ویندوز 10
همه‌ی نسخه‌های سیستم عامل مایکروسافت از ویندوز ۳.۱ تا ویندوز ۸ یک ویژگی مشترک برای آگاه کردن کاربر از آماده به کار بودن، دارند؛ این ویژگی چیزی نیست جز یک قطعه‌ی موسیقی چند ثانیه‌ای در زمان بالا آمدن ویندوز. اما ویندوز ۱۰ از چنین قابلیتی بی بهره است.



ساخت چهار بازی مخصوص ویندوز 10 توسط استودیو گیم اینسایت
استودیو لیتوانیایی گیم اینسایت که سابقه ساخت بازی برای پلتفرم ویندوز ۸ را دارد، از ساخت چهار بازی کاملا جدید برای ویندوز 10 خبر داد.

نارضایتی موزیلا از تغییرات جدید ایجاد شده در ویندوز 10
مایکروسافت با اعمال تغییراتی بر روی ویندوز ۱۰ از کاربران می‌خواهد که به صورت خاص برای هر عملکردی، از اپلیکیشن پیش‌فرض مشخصی استفاده کنند. شرکت موزیلا از این تصمیم مایکروسافت ناراضی است و نارضایتی خود را به صورت علنی اعلام کرده است.



نصب ویندوز 10 روی ۱۴ میلیون گجت در ۲۴ ساعت اولیه
مایکروسافت از ۲۹ جولای نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ را در اختیار کاربران قرار داده و شواهد امر گویای این نکته است که این سیستم عامل با استقبال گسترده‌ی کاربران روبرو شده است چراکه که به گزارش مایکروسافت تاکنون ۱۴ میلیون دستگاه به این نسخه بروزرسانی شده‌اند.

فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز 10 بدون محدودیت در دسترس کاربران ایرانی است
نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ بالاخره منتشر شد و ما نیز در زومیت در حال آزمایش و بررسی آن هستیم. خوشبختانه همچون نسخه‌ی پیشنمایش در نسخه‌ی نهایی نیز دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز در ویندوز ۱۰ نیز برای کاربران ایرانی بدون مشکل میسر است.



ابزار OneGet، یک Package Manager به سبک لینوکس
در نهایت مایکروسافت اقدام به معرفی یک Package Management Framework کرد. این واسط کاربری یکپارچه کمک می کند تا جستجو، نصب و پاک کردن برنامه‌ها به سادگی امکان پذیر باشد. به این معنا که کاربران قادر هستند همه نرم افزارهای مورد نیاز خود را جستجو کرده و روی سیستم خود از مسیر آنلاین نصب کنند.
همچنین پاکسازی یا به روز رسانی ابزار‌ها با همین ابزار امکان پذیر است. کاربران لینوکس و کسانی که سابقه کار با نسخه‌هایی همچون Ubuntu را دارند، می‌دانند که یک چنین ابزاری دقیقا مشابه Software Center در Ubuntu است.
از آنجا که OneGet پروژه ای Open Source است، همواره امکان دانلود آخرین نسخه آن از صفحه رسمی وب سایت آن هست.

بهینه سازی CMD
سرانجام پس از مدتها، مایکروسافت به این نتیجه رسید که کمی تغییر و تحول و بهینه سازی در CMD صورت دهد. شما همه این تغییرات و بهینه سازی ها را می توانید در تب Experimental در پنجره Properties این ابزار ببینید که از این قرار هستند؛
· تغییر اندازه زنده یا دینامیک پنجره CMD
· انتخاب ساده و آسان متن،
· اضافه کردن قابلیت Word Wrapping برای تطابق با اندازه پنجره،
· تعداد قابل توجهی میانبر و ابزارهای نگارش،
· و قابلیت شفاف سازی پنجره.



Trackpad Gestures و Desktop Notification
مایکروسافت Trackpad Gestures یا قابلیت تعیین عملکرد برای Trackpad با اشارات خاص انگشت را در ویندوز 8 معرفی کرد، ولی این ابزار در این نسخه به شدت مشکل دار و واجد خطا بود. حال در ویندوز 10 مایکروسافت این خطا‌ها را برطرف کرده و این ابزار را کارا ساخته است. در این کار، مایکروسافت به گونه‌ای راه Mac را پیش گرفته و به آن نزدیک شده است.
اما در کنار این موضوع، مایکروسافت اعلان‌های دسکتاپ یا‌‌ همان Desktop Notification را بهبود بخشیده است. اکنون پیام‌ها همگی در Windows Center ذخیره می‌شوند و کاربر می تواند هر زمانی برای بررسی آن‌ها به این قسمت برود. همچنین همه این پیام‌ها از طریق مکان تعریف شده آن در Tray ویندوز قابل رویت و دسترسی هستند.
پر واضح است که برخی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های جدید ویندوز 10 پیش از این در لینوکس و Mac وجود داشته است. قسمت خوشحال کننده اینکه مایکروسافت به خوبی این ویژگی‌های کلیدی را شناسایی کرده است و اکنون در سیستم عامل جدید خود را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.



کورتانا، دستیار صوتی مایکروسافت در ویندوز 10 زیباتر می‌ شود
کورتانا در نسخه پیش‌نمایش فنی ویندوز 10 ظاهر زیبایی ندارد و مایکروسافت نیز از این موضوع مطلع است. خوشبختانه این سرویس به زودی شاهد تغییراتی در طراحی خود برای ویندوز 10 خواهد شد.

شما نیز می‌توانید در بخش نظرات، ویژگی‌های جدید این سیستم را معرفی کنید.