Android Marketاندروید مارکت اندروید مارکت
اندروید مارکت > اخبار > تکنولوژی Li-Fi با سرعتی ۱۰۰ برابر Wi-Fi

تکنولوژی Li-Fi با سرعتی ۱۰۰ برابر Wi-Fi

تکنولوژی Li-Fi با سرعتی ۱۰۰ برابر Wi-Fi
  • تاریخ
  • دسته‌بندی اخبار
  • نویسنده admin
  • بازدیدها 2 537


مدرنترین تکنولوژی انتقال داده ها این بار به جای امواج رادیویی به واسطه‌ی پرتوهای نوری اقدام به این امر میکند. LiFi یک ارتباط بی سیم کامل و پر سرعت مانند WiFi است که از نور استفاده می کند. گفتنی است سرعت انتقال اطلاعات در Li-Fi صد برابر سریعتر از Wi-Fi (انتقال داده با سرعت 10 گيگابيت در ثانيه) است! در ادامه با اندروید مارکت همراه باشید.

Li Fi چیست؟
اين کلمه مخفف Light Fidelity،سيستم ارتباط بي سيمي است که از نور بعنوان حامل به جاي فرکانس‌هاي راديويي استفاده مي کند.
Li-Fi داراي اين مزيت است که از آن مي توان در مناطق حساس الکترومغناطيسي مانند هواپيما يا نيروگاه هاي هسته اي ،بدون ايجاد مداخله، استفاده کرد.
بهتر است بدانيد که نام اين تکنولوژي را نيز پروفسور هارالد هاس از دانشگاه ادينبورگ برگزيد.

اين تکنولوژي از لامپ‌هايي استفاده مي کند که با روشن و خاموش شدن با سرعتي بالا اطلاعات باينري را ارسال مي کنند.
تا الان سريعترين سرعت انتقال از طريق اين تکنولوژي 3 گيگابيت در ثانيه بود اما با استفاده از چراغ هاي LED که مخصوص اين امر ساخته شده اند و با جداکردن نور به جريان هاي موازي‌، دانشمندان توانستند اين سرعت را سه برابر افزايش دهند، یعنی چیزی حدود 10 گیگابایت در ثانیه!

کمپانی Velmenni در حال حاضر بر روی توسعه تکنولوژی به نام Li-Fi تمرکز کرده است و در چندین طرح آزمایشی از جمله شبکه های بیسیم یک فضای اداری، قصد انتقال اطلاعات از طریق چراغ های ال ای دی آن مکان را دارد.البته این تکنولوژی برای نخستین بار در ۴ سال یپش توسط پروفسور هارالد هاز کشف شده است و این کمپانی ولمنی بوده که از سایر رقبا در این زمینه پیشگام می باشد.

Li-Fi از پرتوهای نور که به طور طبیعی قابل دید نیستند(مانند نور یک لامپ) استفاده کرده و به واسطه آنها یک جریان داده ای را به وجود آورده و اقدام به انتقال داده ها می‌نماید.


ولمنی در مرحله ی تست های اولیه توانست اطلاعات را با سرعت ۱ گیگابایت بر ثانیه، از طریق این لامپ های Li-Fi ارسال کند. با این سرعت می توان یک فیلم با کیفیت HD را در عرض یک ثانیه دانلود کرد.
در این راستا مدیرعامل ولمنی، آقای دیپک سلانکی می‌گوید:

در حال حاضر طرح هوشمندانه ای برای محیط های صنعتی داریم، جایی که در واقع ارتباط اطلاعات از طریق نور انجام می شود. ما همچنین در حال فعالیت روی یک پروژه برای یک مشتری خصوصی هستیم، او قصد دارد در شرکت خود از تکنولوژی LI-FI برای دسترسی به اینترنت استفاده کند.


اما چرا Li-Fi :
هرچند هنوز این تکنولوژی آماده بهره برداری نیست، ولی با عرضه آن بسیاری از مشکلات موجود در Wi-Fi حل و فصل خواهند شد که عمده ترین آنها ظرفیت است.


امواج رادیویی قادر به انتقال حجم محدودی از داده ها می‌باشند که به وسیله سیگنال‌های خود آنها را انعکاس می‌دهند. این حجم در تکنولوژی Li-Fi بیش از ۱۰ هزار بار بزرگتر خواهد بود که به راحتی نمی‌توان از این اختلاف حجم گذشت.

یکی دیگر از قابلیت های تکنولوژی نوپای Li-Fi این است که بر خلاف وای-فای با سیگنال‌های دیگر اشیاء تداخلی به وجود نخواهد آورد.بدین سبب می‌تواند در هواپیما یا مکان‌های دیگری که تداخل امواج مسئله‌ای جدی است، استفاده شود.

البته در حال حاضر موضوع اصلی که فکر محققین را مشغول به خود کرده است، تداخل پرتوهای نور خورشید است و آنکه چگونه می‌شود این دو پرتو را از یکدیگر تفکیک کرد.علاوه بر آن بحث عبور نکردن پرتو‌های نوری از دیوار نیز مطرح است.به همین دلیل فعلاً از این تکنولوژی می‌توان در اماکنی محدود، بدون مانع و نور خورشید و تنها به عنوان مکملی برای وای-فای استفاده نمود تا در آینده محققین با آزمایشات بیشتر خود، اقدام به توسعه این تکنولوژی نمایند.