Android Marketاندروید مارکت اندروید مارکت
اندروید مارکت > اخبار > مقایسه ios 8 و android L

مقایسه ios 8 و android L

مقایسه ios 8 و android L
  • تاریخ
  • دسته‌بندی اخبار
  • نویسنده admin
  • بازدیدها 11 422




امروزه استفاده از جدیدترین تکنولوژی های موجود به یک امر ضروری تبزیل شده است، شما به عنوان یکی از افرادی که قطعا زندگی تان به دستگاه های دیجیتالی مربوط است، می خواهید که جدید ترین سیستم های دیجیتالی خود را از بین به روز ترین سیستم ها انتخاب کنید. گوشی های موبایل به عنوان بخشی از تکنولوژی سهم مهمی را در این امر بر عهده دارند، اگر می خواهید بهترین سیستم عامل مناسب خود را انتخاب کنید پس باید به فکر iOS یا Android باشید. این دو سیستم عامل از موفق ترین سیستم عامل هایی هستندکه هم اکنون با قدرت تمام در حال رقابت هستند. در این بخش به بررسی این دو سیستم عامل خواهیم پرداخت:



قفل و صفحه خانگی:



اولین نکته صفحه قفل اندروید L است، جایی که دستخوش برخی تغییرات قابل توجه شده است. اولین و مهم‌ترین آن‌ها در نوتیفیکیشن‌ها هستند که از این بعد در یک چشم به‌هم زدن وسط صفحه نمایش در اختیار شما قرار می‌گیرند. در گذشته برای دسترسی به نوار نوتیفیکیشن‌ها مجبور بودیم آن را از بالا به پایین بیاوریم و بعد شروع به خواندن یک به یک آن‌ها کنیم. در نسخه L اندروید این ویژگی جدید بسیار خوشایند است اما ظاهرا از همان شیوه نمایش اطلاعیه‌های صفحه قفل iOS الهام گرفته شده است. (لازم به ذکر است که اپل نوار نوتیفیکیشن را از اندروید الگو گرفته است هرجند که همواره این امر را تکذیب نموده!)

در اپل هر بار که گوشی نوتیفیکیشن جدیدی دریافت می‌کند برای چند ثانیه صفحه نمایش روشن می‌شود تا کاربر از آن مطلع شود و سریع آن را بخواند. این اتفاق در اندروید L نمی‌افتد اما به جای آن اگر چراغ ال‌ای‌دی RGB در تبلت یا گوشی شما وجود داشته باشد، به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

در اندروید L با دوبار تپ کردن بر روی نوتیفیکیشن، باعث باز شدن اپلیکیشن مربوطه آن می‌شویم و کشیدن آن به سمت راست یا چپ باعث حذف شدن آن می‌گردد. در iOS 8 با کشیدن دست به طرفین می‌توان برای مثال ایمیل‌ها را به جهت پاسخ باز کرد یا به عنوان خوانده شده مشخص کرد. هر دو شیوه به شکلی عالی جواب کار شما را خواهند داد.

مقایسه ios 8 و android L





صفحه قفل اندروید یک ویژگی دارد که صفحه قفل iOS از آن بی بهره است، اپلیکیشن میان‌بر تماس گرفتن، این ویژگی باعث می‌شود که صاحب گوشی اندرویدی با چند گام جلو‌تر و سریع‌تر بتواند با مخاطب دلخواه خود تماس برقرار کند. البته ویژگی که در صفحه قفل هر دو سیستم‌عامل وجود دارد دسترسی سریع به اپلیکیشن دوربین است.

الان زمان خوبی است که اشاره کنیم اندروید دیگر در صفحه قفل از ویجت‌ها پشتیبانی نمی‌کند و گوگل تصمیم گرفته این ویژگی را در اندروید L به کار نبرد. شاید این عدم پشتیبانی از ویجت‌های صفحه قفل در اندروید L تصمیمی سخت برای برخی از کاربران اندروید باشد اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم که بسیاری از کاربران دستگاه‌های اندرویدی از صفحه قفل برای ویجت‌ها استفاده نمی‌کردند و کاربرد آن بسیار کم بوده است. ممکن است گوگل به فکر سادگی بیشتر در صفحه قفل بوده یا اینکه خیلی راحت به دنبال آزاد کردن فضایی بیشتر برای میان‌بر‌ها می‌گشته و با حذف ویجت‌های صفحه قفل آن را پیدا کرده است.

جالب است که به تازگی در نسخه هشتم iOS پشتیبانی از ویجت‌های جانبی در پنل نوتیفیکیشن به وجود آمده و اگر در صفحه قفل، نوار نوتیفیکیشن‌ها را به سمت پایین بیاورید می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.


در صفحه خانگی اندروید L همه چیز شبیه کیت‌کت است و شاهد هیچ تغییر خاصی نیستیم. میان‌برهای اپلیکیشن‌ها، پوشه‌ها و ویجت‌ها شبیه به قبل هستند و برای رسیدن به گوگل Now نیز فقط یک سوایپ کردن بر روی صفحه فاصله داریم.







صفحه خانگی iOS 8 هم تغییری نداشته و به همان سادگی و مینیمالیستی قبل است. شبیه به قبل اندروید L می‌خواهد لذت شخصی‌سازی دستگاه را حفظ کند در حالی که iOS 8 ویژگی‌های شخصی‌سازی را محدود کرده تا کار‌ها به سهولت هر چه یبیشتر انجام شود.




پنل اعلان‌ها، کنترل‌های سریع، چند وظیفگی



یکی از بهبود‌های اساسی اندروید L در پنل اعلان‌ها (نوتیفیکیشن) رخ داده است. ما عاشق این اولویت بندی در ترتیب هر اعلان هستیم که از این به بعد اعلان‌های مهم‌تر در بالای لیست و آن‌هایی که اهمیتی کم‌تری دارند در پایین لیست قرار می‌گیرند. برای مثال هشدار‌های ایمیل در بالا، در حالی که اعلان مربوط به نصب اپلیکیشن‌ها در پایین لیست قرارخواهد گرفت.

اپل نیز با بخش Today سعی کرده دستی به سر و روی اعلان‌ها بکشد، در این تب کار‌ها و برنامه‌های روزانه کاربر، وضعیت آب و هوای آینده، هر گونه ویجتی که فعال باشد و دیگر اطلاعات نمایش داده می‌شود. البته نوتیفیکیشن‌ها یا اعلانات در تبی جداگانه و مربوط به هر اپلیکیشن نمایش داده می‌شوند.

اندروید L منوی کنترل سریع جدیدی دارد که نسبت به نسخه قبل باز طراحی شده است، این منو همچون قبل با کشیدن دست از بالا به پایین صفحه باز می‌شود. البته اینبار گوگل قابلیت باز کردن هر نوتیفیکیشن برای دست‌یابی به اطلاعات بیشتر با دو انگشت را کنار گذاشته که کمی عجیب به نظر می‌رسد. در هر حال پنل جدید نه تنها زیبا‌تر شده بلکه وجه کاربردی آن با اضافه کردن بخش تنظیم نور صفحه نمایش و دکمه‌ای برای قفل کردن جهت قرارگیری افقی یا عمودی صفحه، بسیار بیشتر شده است.

کنترل سنتر iOS به هیچ‌ وجه چیزی کم ندارد، این پنل که با کشیدن دست از پایین صفحه به طرف بالا باز می‌شود، در هر صفحه‌ای قابل فراخوانی است و بسیار راحت به شما اجازه می‌دهد مقدار نور صفحه نمایش را تنظیم کنید، وای‌فای را روشن یا خاموش کنید، بر موسیقی در حال پخش کنترل داشته باشد و موراد بیشتر. اما از طرف دیگر باید همواره مراقب باشید که سهوا این نوار را به بالا نیاورید، برای مثال وقتی که می خواهید یکه صفحه از مرورگر را اسکرول کنید.







رابط کاربری اپلیکیشن‌های اخیر در اندروید L دستخوش تغییری عمده شده است. از یک طرف حالا با فشردن دکمه مربع در پایین صفحه می‌توانید اپلیکیشن‌ها اخیری که استفاده کرده‌اید را شبیه به کارت‌های بزرگ ببینید و بین آن‌ها حرکت کنید. از طرف دیگر زمانی که به این بخش مراجعه کنید تنها سه برگه بزرگ که هر کدام نشانگر یک اپلیکشن است را مشاهده می‌کنید و شاید برای رسیدن به هدف خود در بین برنامه‌ها، نیاز باشد زیاد به بالا و پایین بروید و اسکرول کنید.







بخش اپلیکیشن‌های اخیر در iOS 8 بسیار عالی است و ظاهر آن را بیشتر می‌پسندیم. این بخش در iOS 8 ساده و در عین حال بسیار کاربردی است، اپلیکیشن‌هایی که به صورت کارت‌های مستطیلی در کنار یکدیگر لیست شده‌اند و آیکون‌ برنامه‌هایی که در یک ردیف جداگانه آماده باز شدن هستند. همچنین در بالای این بخش لیستی شامل برخی از مخاطبینی وجود دارد که بیشترین ارتباط را با آن‌ها داشته‌اید و در iOS 8 قطعا این مورد بسیار کاربرد خواهد داشت.

کیبورد، شماره‌گیر، مخاطبین



کیبورد باز طراحی شده اندروید L – که البته به صورت یک اپلیکیشن جداگانه نیز در دسترس است – بسیار سریع و دقیق است. این کیبورد از همان طراحی ظاهری جدید گوگل که Material Design نام‌ دارد و به تازگی معرفی شده، تابعیت می‌کند. البته در بخش قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص، این کیبورد شبیه نسخه‌های قبل است و مثل گذشته از پیش‌بینی کلمات، شکلک‌ها، تصحیح خودکار و تایپ با لغزش دست بر روی حروف پشتیبانی می‌کند.

اپل در iOS 8 ویژگی پیش‌بینی کلمات بسیار هوشمندی برای کیبورد جدید خود به خدمت گرفته است. این ویژگی با الگوریتم خاص خود سعی می‌کند تا کلماتی که در سرویس‌های مختلف گفتگو استفاده می‌کنید را یاد بگیرد و برای پیش‌بینی بهتر کلمات به شما پیشنهاد دهد. البته از جهاتی ممکن است از این راه‌ حل جدید اپل خوشحال نباشید، پس باید بدانید که کیبورد‌های جانبی نیز برای iOS 8 در راه هستند و اپل راه را برای عرضه آن‌ها هموار کرده است.





اپلیکیشن Phone در اندروید L شبیه به بسیاری دیگر از بخش‌ها طراحی جدیدی به خود گرفته است و به نظر می‌آید که هدف از این تغییرات دسترسی و کاربرد‌ پذیری بهتر باشد. مخاطبین ستاره‌دار (Starred contacts) در لیستی جالب قرار گرفته‌اند که مکان قرار‌گیری آن‌ها در جایی است که با پایین صفحه نمایش فاصله‌‌ای ندارد و تنها با استفده از یک انگشت شصت می‌توان به هر کدام دسترسی پیدا کرد. “آخرین مخاطبین” نیز در لیست جداگانه‌ای قرار گرفته‌اند و نوار جستجو در بین مخاطبین نیز در بالای صفحه وجود دارد. شبیه به قبل جستجو در اپلیکیشن Phone نه تنها شماره‌های مخاطبین بلکه نتایجی از رستوران‌ها، کسب و کار‌ها و هتل‌های اطراف را نیز به نمایش می‌گذارد. این مورد در جهت بالعکس نیز اتفاق می‌افتد که اگر از طرف هتل یا کسب و کاری که اکانت گوگل دارد با شما تماس گرفته شود، نام آن در صفحه به نمایش در خواهد آمد.
اپلیکیشن شماره گیر یا Phone در iOS 8 نسبت به قبل تفاوت چندانی نداشته است. به همان شکل مینیمالیست و ساده لیستی سیاه و سفید از مخاطبین، مخاطبین مورد علاقه و شماره‌های اخیر تماس گرفته شده را به نمایش می‌گذارد. درست است که کار‌ها را به بهترین شکل انجام می‌دهد اما فاقد شخصیت خاص خود است.





مخاطبین در iOS 8 به ترتیب حروف الفبا در یک لیست ساده نشان داده شده‌اند. مطمئنا اگر تصویری از مخاطب در کنار اسم او وجود داشت زیبایی بیشتری در این بخش به وجود می‌آمد. تصویر پروفایل مخاطبین شما البته در لیست مخاطبین “مورد علاقه” وجود دارد. در اندروید لیست مخاطبین کمی فشرده‌تر هستند و با عکس کوچکی از پروفایل مخاطب فضای خالی کمتری باقی گذاشته‌اند.

جستجو ، دستور صوتی:



اندروید کیت‌کت 4.4 تا جای ممکن برای پیشرفت امکان جستجوی فارغ از دست و با استفاده از دستورات صوتی تخصصی شده بود و شما کافی بود تا با گفتن عبارت OK Google دستیار صوتی گوگل Now را فراخوانی کنید و شروع به صادر کردن درخواست‌های خود بکنید. اکنون به لطف آپدیتی که برای اپلیکیشن جستجوی گوگل در راه است، قادر خواهیم بود تا از هر صفحه‌ای، جستجوگر اندروید را فراخوانیم، حتی از صفحه قفل. احتمال اینکه این آپدیت حتی زودتر از انتشار رسمی اندروید L برای دستگاه‌های مختلف عرضه شود بسیار زیاد است و کسانی که برای صادر کردن دستورات صوتی دوست ندارند عبارت OK Google را استفاده کنند، اختیار خاموش کردن این قابلیت را در این نسخه جدید خواهند داشت.







سیری در 8 iOS این قابلیت را دارد تا عباراتی همچون “Hey, Siri” را به عنوان یک دستور در نظر بگیرید و به آن پاسخ بدهد، به این دستورات معمولا دستورات بدون استفاده از دست می‌گویند که در iOS 8 فقط در هنگامی که دستگاه در برق باشد این قابلیت وجود خواهد داشت. در غیر این صورت “Hey, Siri” به هیچ وجه سیری را متوجه خود نمی‌کند مگر اینکه رابط سیری در آیفون و آیپد باز باشد.

نوار جستجو در اندروید L با اینکه ممکن است فضای بالای صفحه را اشغال کند اما با جستجو در آن می‌توان در اینترنت سرچ کرد، مخاطب خاصی را پیدا کرد و یا به دنبال اپلیکیشنی که قبلا در دستگاه نصب کرده‌اید گشت.

ویژگی جستجوی Spotlight در iOS 8 با کشیدن دست از وسط صفحه خانگی قابل دسترس است و اگر فکر می‌کنید که قرار است در برابر قدرت جستجوی گوگل کم بیاورد، سخت در اشتباهید چون این سرویس جستجو دارای قابلیت‌های گسترده‌‌ای نظیر جستجو در اینترنت، مخاطبین موجود در inbox ایمیل، مخاطبین، اپلیکیشن‌های نصب شده و همچنین نشان دادن نتایج جستجو از اخبار منتشر شده، ویکیپدیا و فروشگاه آی‌تونز است.


دوربین، گالری عکس



در اندروید L برای استفاده از دوربین از اپلیکیشن Google Camera به صورت پیش‌فرض استفاده می‌شود. به صورت کلی این اپلیکیشن عالی است و در هنگام استفادهای معمولی ویژگی‌ای نیست که این اپلیکیشن فاقد آن باشد. علاقه‌مندان به عکاسی شاید به ویژگی‌هایی نظیر ISO و کنترل سرعت شاتر در این اپ دست پیدا نکنند اما این اپلیکیشن پیش فرض احتمالا برای کاربران عادی بسیار راضی کننده خواهد بود. نرم‌افزار‌های دوربین در اندروید L شامل: Lens Blur ،Photo Sphere ،HDR و Panorama می‌شود.



در iOS 8 اپلیکیشن دوربینی را می‌بینیم که ترفند‌ها و ویژگی‌ها عالی را در آستین دارد. کاربران iOS حالا این امکان را دارند تا ویدیو‌های time-lapse را ضبط کنند و به راحتی و البته مستقل بر مقدار فوکوس و نور‌دهی کنترل داشته باشند. به این لیست باید ویژگی Self timer را نیز اضافه کنیم.







تصاویر در اندروید L از طریق اپلیکیشن Photos به نمایش گذاشته می‌شوند. آن‌ها در دو تب جداگانه به نمایش در می‌آیند، یک بخش شامل همه تصاویر می‌شود و بخش دیگر لیبل “Highlights” را دریافت کرده است. در بخش دوم تصاویر بر حسب تاریخ مرتب می‌شوند. اپلیکیشن Photos می‌تواند به صورت خودکار از تصاویر شما نسخه پشتیبان تهیه کند، پس هیچگاه تصاویر شما از بین نخواهد رفت. در بخش ویرایش عکس اندروید L نیز گزینه‌های زیادی در دسترس است، از ابزار‌های ساده چرخش و برش عکس تا فیلتر‌ها و دادن فریم و افکت‌ به عکس‌ها. بهترین ویژگی ویرایش عکس‌ها را می‌توان عدم نیاز به مهارتی خاص در زمینه ویرایش و تغییر عکس‌ها دانست.







اپلیکیشن Photos در iOS 8 اغلب ویژگی‌های گفته شده در اندروید L را دارد. عکس‌ها به راحتی و با ترتیب زمان و تاریخ گرفته شدن می‌توانند مرتب و دسته بندی شوند تا مدیریت بر روی آن‌ها یا گرفتن پشتیبان در سرویس‌ها ابری بسیار راحت شود. در بخش ادیت و ویرایش تصاویر نیز iOS 8 همه آن ویژگی‌ها را به صورت خیلی ساده و زیبا برای استفاده به شما پیشنهاد می‌کند.




جمع‌بندی:



نمی‌توانیم به عنوان یک نتیجه‌گیری اعلام کنیم که کدام یک برتر از دیگری است، iOS یا اندروید. همانطور که می‌دانید هر دو پلتفرم هنوز در حالت بتا هستند. هر دو دچار افزایش قدرت و سرعت شده‌اند و با ویژگی‌ها و بهبود‌های که یافته‌اند توانسته‌اند توجه بسیاری را به خود جلب کنند و افراد زیادی را تا انتشار نهایی در پاییز به انتظار بنشانند. حتی اگر نسخه نهایی آن‌ها وجود داشت احتمالا ما با همین ویژگی‌ها رو به رو بودیم و آن‌ها را در همین جایگاه کنونی می‌یافتیم. بسیار خوشحالیم که هر دو آپدیت دارای ویژگی‌های کاربردی و فوق‌العاده شده‌اند، تا انتشار نهایی آن‌ها لحظه شماری می‌کنیم و برای کار کردن با iOS 8 و اندروید L واقعا هیجان زده‌ایم.

اندروید L حاوی چیز‌هایی بیش از بازطراحی در رابط کاربری بود و ویژگی‌هایی همچون منوی کنترل سریع بهبود یافته، اپلیکیشن واقعا هوشمند و زیبای Phone و اولویت در نمایش دادن نوتیفیکیشن‌ها ویژگی‌هایی نیستند که به راحتی بتوان از کنارشان گذشت. همچنین خوشحالیم که اندروید با الهام از iOS توانسته نوتیفیکیشن‌ها را به صفحه قفل بیاورد و این بخش را کاربردی‌تر کند. از آن طرف iOS 8 نیز با الهام، الگو برداری یا هر چیز دیگری که اسم بگذاریم سعی کرده ایده‌های جالبی را به واقعیتی زیبا تبدیل کند. اکنون iOS از ویجت‌ها و البته ویجت‌های جانبی یا طرف سوم پشتیبانی می‌کند و کیبوردی بسیار بهبود یافته دارد. اگر از ما بپرسید می‌گوییم این ایده گرفتن‌ها از طرف هر کدام از غول‌های تکنولوژی نه تنها هیچگونه مشکلی ندارد بلکه باعث تکامل و پیشرفت هر چه بیشتر این دو سیستم‌عامل رقیب شده‌اند.

در پایان مقاله باید به فایده بسیار بزرگی که این آپدیت‌های تازه برای کاربران به وجود می‌آورند اشاره کنیم، تمام این ویژگی‌های جدید و بهبود‌ یافته که با الهام گرفتن یا بدون آن به این دو سیستم عامل وارد شده‌اند هدفی جزء راحت کردن استفاده کاربر از دستگاه هوشمند و ایجاد تجربه‌ای آسان و لذت بخش از گجت‌های گران قیمت ندارند. در هر کمپی که چادر خود را برپا کرده‌اید، چه اندروید L چه iOS 8 حالا دلایل بیشتری برای انتخاب پلتفرم مناسب خود دارید.

منبع: فارنت


کلمات کلیدی :

اندروید مارکت